Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.
Du sidder måske på barsel med en god idé og en drøm om at blive iværksætter. Her er du din egen chef, hvilket betyder, at du helt selv tilrettelægger din hverdag, løn og arbejdstider. Denne frihed tiltaler rigtig mange, men det er dog vigtigt at huske, at din virksomhed skal lære at kravle, før den kan gå – en idé er nemlig kun det første skridt ift. at stable en sund forretning på benene.
Foruden selve produktet skal du have styr på alt fra regnskab til hjemmeside, hvis dit eventyr skal blive en succes, som ovenikøbet kan skaffe mad på bordet. Dette kræver, at dine potentielle kunder overhovedet kan finde dig – ikke i telefonbogen eller avisen, men snarere på Google, Facebook eller en helt tredje digital platform.
I denne artikel får du tre tips til “moderne” og digital markedsføring af dine produkter eller ydelser.
Søgemaskineoptimering (SEO)
Søgemaskineoptimering (forkortet SEO) går i alt sin enkelthed ud på at fintune og tilpasse sin hjemmeside, således at denne opfylder samtlige af Googles anbefalinger og retningslinjer med henblik på at opnå bedre placeringer i de organiske søgeresultater (i modsætning til de betalte søgeresultater i afsnittet om Google AdWords).
Det lyder måske en smule teknisk og kompliceret, men bare rolig – de grundlæggende elementer kan du få styr på i løbet af et par timer. Bruger du WordPress, kan du nemlig med fordel installere et plugin kaldet Yoast SEO, som gør det væsentligt nemmere at søgemaskineoptimere din hjemmeside.
Nedenstående billede viser en meget typisk søgning efter “børnetøj“. Den røde pil viser de betalte søgeresultater, mens den grønne illustrerer et organisk søgeresultat. Forskellen bunder basalt set i, at de betalte resultater, som navnet antyder, er betalte annoncer, hvor hjemmesiden eller webshoppen betaler for at ligge i toppen. Omvendt er de organiske resultater “gratis”, men sværere at opnå.
Det er altså sund fornuft at stræbe efter en topplacering på Google i de organiske søgeresultater. På denne måde får din hjemmeside/webshop “gratis” eksponering i form af trafik fra relevante kunder. Du har måske lagt mærke til, at gåseøjnene omkring “gratis”. Dette skyldes, at din hjemmeside ikke automatisk kommer til tops på Google. Det kræver blod, sved og tårer – og ikke mindst hårdt arbejde. Vi har tidligere skrevet om disse meget lavpraktiske råd på Webshop Guru, som du finder her.
Google AdWords
Google AdWords er på mange måder det “omvendte” af søgemaskineoptimering. Her betaler du Google for at vise din annonce i toppen af søgeresultaterne på udvalgte søgeord. Prisen afhænger blandt andet af konkurrencen på et søgeord – er der mange, som byder ind på de samme søgeord, er prisen naturligvis højere.
Vil du sælge børnetøj, kan det således hurtigt blive en meget dyr fornøjelse at bruge AdWords. Derfor er det vigtigt, at du fokuserer på ord, hvor konkurrencen er væsentligt mindre, selvom antallet af søgninger måske ikke er noget at råbe hurra for. Bruger du værktøjet effektivt og målrettet, er pengene rigtig godt givet ud.
Det er forholdsvis nemt at opsætte et par annoncer, vælge budget og søgeord, hvis du selv ønsker at eksperimentere med annonceplatformen, hvor du også får indsigt i, hvem dine typiske kunder er, hvor lang tid de bruger din side, og hvor de hopper fra i bestillingsprocessen, hvilket er meget værdifuld data.
Facebook markedsføring
De fleste danskere er i dag på det sociale medie Facebook, hvor de deler oplevelser, begivenheder og billeder af familie, venner og børn. Platformen har dog også vundet indpas blandt danske virksomheder, som bruger mediet til at annoncere for alverdens produkter igennem konkurrencer, opslag, videoer eller noget helt fjerde. Måske har du endda selv deltaget i en konkurrence, tagget nogle venner eller “liket” en virksomhedsside?
Facebook markedsføring fungerer grundlæggende set på samme måde som Google Adwords – du betaler for, at din annoncer vises for en udvalgt målgruppe. Det er muligt at målrette din annonce ud fra en række kriterier; geografi, alder, interesser eller lignende.
Skriv et svar