Har du bevæget dig en smule i diverse iværksætterkredse, kender du med garanti til udtrykket ”disruption”, som kort sagt beskriver en virksomheds forsøg på at forstyrre eller revolutionere en given branche eller produkt igennem innovation. Disruption kan opnås igennem flere former for innovation – både i relation til fx ny teknologi og produktudvikling, men også ved at nytænke etablerede forretningsmodeller eller ved at angribe et marked på en ny måde.
Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.
Et godt eksempel på en branche, som i den grad blev ”disruptet”, er markedet for udlejning af film og videospil, bedst eksemplificeret med giganten Blockbuster, der ikke var hurtig nok til at indse, at streaming og internettet snart ville ændre landskabet for altid.
Men hvilke brancher er de næste til at blive revolutioneret og undergå markante ændringer? Det giver vi tre gode bud på i dette indlæg.
Håndværkerbranchen er stadig domineret af de små
Undersøgelser viser, at over halvdelen af alle nye iværksættere i Danmark er håndværkere, der springer ud som selvstændige, hvilket også er et udtryk for, at markedet for VVS’ere, malere, murere og deslige i høj grad af domineret af små aktører – selvfølgelig med enkelte undtagelser. Et sådant marked uden nogen dominerende spiller og med muligheden for at tjene rigtig mange penge er guf for iværksættere med forkærlighed for og ambitioner om at skabe disruption.
Vi har allerede set forsøg på at skubbe til branchen de seneste par år med de mange ”RFQ”-tjenester (Request for Quotation), og flere webshops og lokale byggemarkeder er også kommet til, herunder fx brtools.dk, som forhandler alt fra håndværktøj til fugemasse, men det store gennembrud lader vente på sig. Alle forudsætninger lader dog til at være til stede, så hvis dine hænder er skruet rigtigt på, og hjernen heller ikke fejler noget, venter håndværkerbranchen på en revolution.
Uddannelsessektoren er klar til øget kommercialisering
I Danmark er vi efterhånden vant til, at uddannelsesinstitutionerne hvert eneste år skal vende hver en krone og skære ind til benet. Besparelserne er blevet en del af hverdagen for både gymnasierne og universiteterne. Uden at bevæge sig ind i en debat om, hvordan dette påvirker kvaliteten af uddannelserne, er nedskæringerne på mange måder et vink med en vognstang til entreprenører og iværksættere om, at muligheden for at tjene penge på uddannelse og læring ikke længere er begrænset af et gratis offentligt tilbud.
I udlandet er det mere almindeligt at kunne følge kurser og sågar hele uddannelser på nettet, men herhjemme halter vi stadig lidt bagefter, uden at vi dog er sakket helt bagud. På områder såsom lektiehjælp har en virksomhed som MentorDanmark formået at stable en kernesund forretning på benene, hvilket illustrerer potentialet i at kommercialisere uddannelse i højere grad, end tilfældet er i dag.
Lånemarkedet bugner af alternativer til bankerne
Før eller siden kommer de fleste til et punkt i livet, hvor det er nødvendigt at låne penge – enten til at finansiere købet af en Volvo eller villa. De fleste allierer sig stadig med banken, når det drejer sig om større lån, men særligt efter finanskrisen har flere forbrugere kigget sig om efter alternativer til, hvad mange kalder de grådige ”gebyrgribbe”. Crowdlending er blot et eksempel på en ny, deløkonomisk platform, som gør lån mellem to private parter nemmere og mere bekvemt, og selvom konceptet stadig er ved at finde fodfæste i Danmark, tyder succesen i USA på, at det kun er et spørgsmål om tid, før det med succes kan overføres til Danmark og gøres mere tilgængeligt.
Skriv et svar