Velkommen til afsnit 3 af SMV tips – serien hvor vi kommer med en række gode tips til små og mellemstore virksomheder.
Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.
I tredje afsnit skal vi kigge lidt nærmere på markedsføring på sociale medier, som er et område i enorm vækst. De sociale medier i form af Facebook, Instagram, Snapchat osv. fylder i dag en stor del af vi menneskers hverdag, og derfor er det selvfølgelig en oplagt platform for markedsføring. Dog kræver det, ligesom alt anden markedsføring, en klar strategi, indsigt og hårdt arbejde at klare sig godt på de sociale medier. Derfor kommer vi i dette indlæg lidt ind på, hvad de sociale medier kan bruges til, hvordan man bruger dem effektivt.
Annoncering – ram målgruppen
Det første, og uden tvivl største, punkt inden for markedsføring på sociale medier lige nu er Facebook. I skrivende stund har Facebook mere end 2 milliarder aktive brugere på verdensplads, hvilket taler for sig selv. Det er en platform, hvor du kan nå stort set alle potentielle kunder via annoncering, men hvorfor nøjes? Facebooks annonceringsværktøj er så langt fremme, at du med stor præcision kan definere præcist hvilken målgruppe du vil annoncere hvilke annoncer for, fordi de har så komplet data på sine brugere.
Dermed kan du både køre kampagner bestemt af demografi, geografi og naturligvis retargeting, som er det mest oplagte værktøj at bruge inden for Facebook annoncering – altså hvor du annoncerer for tidligere besøgende på dit website, som er meget mere tilbøjelige til at konvertere end alle andre. Det lyder alt sammen meget enkelt, men er det selvfølgelig ikke, og afhængigt af budget kan din SMV med fordel kontakte et bureau til at varetage Facebook-annonceringen. Fordelen er, at du med stor præcision kan måle, hvor høj en effekt det har, at du har et bureau til at stå for annoncering på Facebook, og din ROI er dermed sikret. Vil du vide mere om muligheden for at have et bureau til at varetage annonceringen på Facebook kan du læse mere på denne side.
Profiler
Med Facebook størrelse er der naturligvis mere potential end bare for annoncering. Det er også en platform, hvor der er god mulighed for community-building, kundepleje og ikke mindst skabe et kendskab blandt nye kunder, hvilket især er vigtigt for små, nystartede virksomheder. Andre medier, hvor dette gør sig gældende, er Instagram og Snapchat. Det er her gratis at oprette profiler, og med en konsekvent og kreativ tilgang, er der mulighed for at skabe større kendskab, generere flere leads, skabe flere konverteringer og meget mere.
SMV’er kan have fordel af at ansætte folk til udelukkende at tage sig af disse profiler, som i tæt samarbejde med marketings- og kommunikationsafdelingen kan være med til at tegne en strategi for brugen af disse medier. Igen kan det dog også være fordel at blive supporteret af en ekstern samarbejdspartner i form af en konsulent, et bureau eller lignende. Her kan du få hjælp til alt lige fra at målrette en strategi, integrere et Facebook-pixel på din webshop, skabe et organisk udtryk for din tilstedeværelse på de sociale medier og modtage kommunikationsrådgivning. Læs mere ved at klikke her.
Skriv et svar