De sociale medier er noget vi stort set alle bruger, og de er kommet for at blive. Hvorfor ikke netop udnytte dette til at skabe kendskab til og markedsføre dig selv eller dit brand?
Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.
Udnyt din personlige profil
De fleste af os har en profil på både facebook og instagram og andre sociale medier. Er du nyopstartet iværksætter er det ideelt at udnytte din personlige profil til at brande din virksomhed, dit produkt eller hvad det er, du har opstartet. Dine venner og familie vil helt sikkert helt automatisk dele dit opslag, og på denne måde er du allerede i gang med at sprede ordet om dit brand.
Miks privat og arbejde
Mange mennesker vil gerne se eller kende personen bag et produkt eller en service. Især instagram er en ideel platform til at blande personlige opslag med arbejdsrelaterede opslag. Sørg derfor for at have et par private opslag på din officielle profil. Private opslag behøver ikke betyde dybt personlige ting, men for eksempel kan et billede af caféturen, eller af det dejlige solskin eller morgenkaffen med lidt tilhørende tekst, vise en anden og mere personlig side af dig som iværksætter, og som person bag brandet. Omvendt er det naturligvis også oplagt at lægge arbejdsrelaterede opslag op på din personlige profil. Husk blot at henvise til den arbejdsrelaterede konto, så interesserede læsere kan trykke follow.
Vær aktiv
Når du er aktiv på de sociale medier, og liker og kommenterer andres opslag gør du samtidig dig selv synlig. Via kommentarer opstår der ofte dialog, og du kan her skille dig ud og brande dig selv. Via likes og kommentarer klikker andre sig også ind på din profil, og hvis du er heldig begynder de at følge dig.
En anden måde du skal måde aktiv på, er ved at svare på kommentarer, der er blevet lavet på dine egne opslag. Besvar spørgsmål og besvar beskeder, der er blevet sendt til dig i indbakken. Og gerne hurtigt.
Allier dig med andre iværksættere
For at få interaktion og trafik på de sociale medier, skal du have followers. Dem får du ved at have interessante og målrettede opslag. Men også ved at gøre opmærksom på dig selv får du followers. En måde du kan få followers på, er ved at udnytte diverse hashtags på Instagram. At give et shoutout til en anden instagram-konto er ikke en ualmindelig ting. Når du vil gøre opmærksom på en anden bruger, bliver reklamen for de andre profiler ligesom bare legitim, når du anvender hashtagget shoutout. Allier dig derfor med nogle andre iværksættere, og giv så hinanden et shoutout, hvor I kort beskriver hvorfor den pågældende har et interessant brand, der er værd at følge.
Involver dine følgere
Sociale medier er skabt til interaktion, og dette skal du naturligvis udnytte. Har du en mindre beslutning der skal tages, eller vil du bare gerne vide mere om hvad dine kunder og følgere synes og tænker, så spørg dine følgere til råds! Spørg dine følgere hvad de synes om en given ting, og hvorfor. Og husk også at interagere og blande dig i kommentarsporet.
Overdriv ikke
En sidste ting du skal huske når du laver opslag på de sociale medier er, lad være med at overdrive. Overdriv ikke antallet af opslag, mængden af selvpromovering, antallet af shoutouts og så videre. Kvalitet er ofte bedre end kvantitet på de sociale medier, i det øjemed at det skaber trofaste følgere, der ikke unfollower efter kort tid.
Skriv et svar